Üvegplafon

A végtelenül krípin viselkedő csávó mellett maradni nem kell félnetek jó lesz

2015. február 25. Üvegplafon

 Attól, hogy nem alakul ki abuzív kapcsolat (mert Ana nem válik áldozattá), a férfi a bántalmazók teljes repertoárját felvonultatja, amire senki, de tényleg senki nem reagál a helyzet súlyához illően. Christian kétségtelenül szánalmas (főleg a kínos színészi játéknak köszönhetően), de egy lúzer és egy bántalmazó mégsem egészen ugyanaz. -- Pándi Julis írása.

Egyáltalán nem akartam megnézni az istenverte szürke ötven kibaszott árnyalatát. Természetesen kíváncsi voltam rá, milyen már, hogy nem tudok hozzászólni a témához, hogy nem tudok a Dologról, Amiről Mindenki Beszél. De hiába minden, már a trailert is untam, ez nem viccesen rossz, hanem érdektelenül.

És aztán jött a Bárány Tibor-féle kritika, ami jobb marketing volt, mint bármi: hogy a rákba lehet ebből az alapanyagból olyan filmet forgatni, amiben nincsenek benne a könyv aggasztó részei? Spoiler: nem lehet, de Báránynak mégis igaza van. 

50-shades-grey-set-photos.png

A film dióhéjban (nem mintha történnének dolgok): Anastasia Steel (naiv bölcsészlány) és Christian Grey (rejtélyes gazdagember) kínos násztánca másfél órában, ahol a szinopszis szerint az az akadály, hogy Christian rá van kattanva a BDSM-re, de valójában az, hogy egy kellemetlen, bornírt seggfej.

Mivel a regény az Alkonyat-sorozat fanfictionjeként született, nem meglepő, hogy ugyanazokat a viselkedésmintákat mutatja be állati vonzónak, mint Meyer. Lucia nagyon jól megírta néhány éve ebben a posztban a Twilight olyan mozzanatait, amik a való életben minimum aggodalomra kéne, hogy okot adjanak, de semmiképpen sem attraktívak. A Szürkéből látszik, hogy E. L. James levonta a tanulságot, miszerint ha egy párkapcsolatban az egyik fél elnyomja a másikat, teljesen figyelmen kívül hagyja a vágyait, az érzelmeit és a szükségleteit, és lényegében uralkodik fölötte, az szexi.

Mr. Grey will see you now

Bárány Tibor írásában azt mondja, hogy a film (a könyvvel ellentétben) nem igazán szól a párkapcsolati elnyomásról, mert Christian nincs fölényben Anastasiával szemben. Ezzel nagyrészt egyet tudok érteni. Jó eséllyel az történt, hogy film készítői megpróbálták kihúzni a sztori méregfogát azzal, hogy Anastasia egy értelmes, önálló akarattal bíró nő – a könyvbeli karakterével ellentétben, aki leginkább egy kedves plüssnyuszi.

Dakota Johnson az első félórában még nem igazán találja meg az egyensúlyt a karakterben, egyszerre van zavarban, és vág vissza csípőből Christian összes marhaságára.  Az első csók után viszont átfordul abba, hogy pontosan tudja, bármikor leléphetne a "viszonyból", de érdekli, mi lesz ebből az egészből. Még amikor lefekszenek egymással (khm, elnézést, kúrnak, ahogy Christian fogalmaz; és igen, pont ennyire kínos), akkor is láthatóan Grey az, akinek ez fontosabb, Ana részéről végeredményben tökmindegy.

2434_d020_00195r.jpg

Ez utóbbi jó eséllyel azzal magyarázható, hogy a színészek között a világon semmi vonzalom nincs, a hírek szerint nem is kedvelték egymást egyáltalán, tessék nézni például ezt a döbbenetesen kínos interjút. Nagyon frusztráló disszonancia a végeredmény: azt látom Anán, hogy felnőtt döntést hozott, és ki akarja próbálni a kapcsolatot, de ha megölnek, se értem, miért. Nemhogy nem vonzódik ehhez az emberhez, de még különösebben jól sem érzi magát vele, amikor épp nem dugnak. Ráadásul az amúgy is rémesen megírt mondatok végtelenül röhejesek lesznek ettől az udvariasan távolságtartó viszonytól.Jamie Dornan rossz, de nagyon, másfél arckifejezése van, nulla hangszíne, nem tudják annyiszor elmondani a mellékszereplők, hogy milyen szexi, hogy elhiggyem (pedig derekasan próbálkoztak). Abban a jelenetben, mikor a félig alvó Anának ecseteli a sanyarú gyermekkorát (drog, kurva, terror, rémálmok hívószavakkal), több helyről hallottam visszafojtott kuncogást.  

Hol van akkor a probléma? Két felnőtt ember folytat egy vonzónak egyáltalán nem tűnő, de konszenzuális kapcsolatot, ami külső szemlélő számára érthetetlen ugyan, de hát istenem, az agyaggalamb-lövészetet se értem, nem kell mindent érteni. 

Ott, hogy lehet Anastasia akármennyire önálló és magabiztos, Christian kimondottan félelmetes.  Attól, hogy nem alakul ki abuzív kapcsolat (mert Ana nem válik áldozattá), a férfi a bántalmazók teljes repertoárját felvonultatja, amire senki, de tényleg senki nem reagál a helyzet súlyához illően. Christian kétségtelenül szánalmas (főleg a kínos színészi játéknak köszönhetően), de egy lúzer és egy bántalmazó mégsem egészen ugyanaz.

Bántalmazóbingó

Megvan a territoriális, birtokló viselkedés: szumma húsz perce ismerik egymást, amikor Ana vállát megfogja egy kollégája (fülledt erotika!), mire Christian azonnal felölti a "puszta kézzel kitépem a torkod" arckifejezését. Megvan az áldozat infantilizálása a folyamatos etetésmániával és a "ne igyál annyit, az nem illő" marhasággal. Megvan a magánszféra teljes figyelmen kívül hagyása és a követés, amikor az első találkozás után kinyomozza a munkahelyét, két jelenettel később a lakcímét, és amikor Ana részegen felhívja egy buliból, a telefonját is beméri (hála a magasságos úristennek, hogy nem próbálták megmagyarázni, hogyan), és a nő kifejezett kérése ellenére odamegy és hazaviszi. (Közben megmenti ugyan egy erőszakosan nyomuló "haverjától", de őszintén leszarom, ez nem vonzó vagy romantikus, ez félelmetes.)

1410896316_4-jamie-arms-640.jpg

Megvan a test fölötti önrendelkezés figyelmen kívül hagyása, amikor teljes természetességgel viszi el a saját lakásába Anát ahelyett, hogy a tőlük két méterre álló barátnőjét megkérné, hogy segítsen hazavinni a lányt a saját otthonába. Majd szemrebbenés nélkül közli, hogy le is vetkőztette. Megvan a "tartsd távol magad tőlem, nem vagyok rád jó hatással" szöveg: pontosan tudja, hogy ez Ana számára a kapcsolat elején még izgalmas, plusz előre mentesíti magát a felelősség alól, hiszen joggal mondhatja, hogy "én szóltam". És mellé megvan a "nem bírok magammal, ha ezt és ezt csinálod" is: szintén szexinek tűnik eleinte, de közben azzal jár, hogy Christian már a kapcsolat elején elintéz magának egy kifogást a későbbi viselkedésére.

És megvan az érzelmi zsarolás is persze, lényegében folyamatosan. "Őszintének kell lennünk, ez csak akkor működhet" mondja kedvesnek szánt arckifejezéssel, amikor Ana zavarban van, mert be kell vallania a szüzességét. Ez még idáig rendben is lenne, ha Christian nem folyamatos játszmázással töltötte volna a játékidőt, és nem dobta volna be két perccel ezelőtt teljesen váratlanul a BDSM-szobába, kizárólag a saját szórakoztatására; hiszen miért beszéljek a fétiseimről, ha sokkolhatok is velük!

Latex búslakodó

Segítene a sztorin, ha az író nem csak a Cosmopolitanben olvasott volna a BDSM-ről, hanem tudná, hogy mit is akart bemutatni. A szürke ötven árnyalatába viszont csak annyi került bele ebből a világból, amennyit a mainstream kultúra látni szokott: bilincs, fenekelés, bőr. Ja, és ezt is elrontották.

1410896207_2-focus-features-640.jpg

Mikor Christian először felvezeti kiváló tervét, lényegében azt mondja, "mindent meg fogsz tenni, amit mondok, és ha valami nem tetszik, megbüntetlek". Amikor Ana rákérdez, hogy ő ezért úgy mégis mit kap, annyi a válasz: engem. Ennek semmi, de semmi köze nincs a domináns-szubmisszív viszonyhoz. A dominancia nem a szubmisszív fél kihasználása és bántalmazása, hanem egy olyan szexuális játék, ami a felek különböző típusú vágyait egyesíti, akik rá merik bízni magukat egymásra. Ha valaki fájdalmat akar okozni, de nem érdekli, hogy a másikat ez izgatja-e, ott bizalom a kanyarban sincs.

Christian lényegében semmi információt nem ad arról, hogy mégis mire akarja rávenni a nőt – és nem, a szerződés nem számít, az egy "módok, ahogyan lehetséges szexelni" lista. Nem mondja el, hogy Ana mire számíthat, nem mondja el, hogy ez hogy működik, nem nyugtatja meg a lányt, nem mesél a saját élményeiről, egyáltalán semmit nem tesz annak érdekében, hogy Ana biztonságban érezze magát. Ez nem BDSM, nem dominancia, ez egy önző seggfej.

Hiába a meglepően kidolgozott és erős Ana-karakter, hiába Jamie Dornan röhejes játéka, hiába egy szánalmas alak próbálkozik egy értelmes nő manipulálásával, hiába nem tudja áldozattá tenni, a film jó része alatt gyomorgörcsöm volt.

I know it when I see it

Az Alkonyattal ellentétben ugyan a Szürke-könyvtrilógia sokkal inkább pornó, mint romantikus regény vagy szerelmi történet – nem kellene akkor más mérce szerint mérni? Nem – méghozzá azért, mert romantikus regénynek pozicionálja saját magát. Nem lenne ugyanilyen népszerű a szexmentes, “illedelmes” fantáziaelemek nélkül. Nem lenne ugyanilyen népszerű, ha a vásárlók úgy éreznék, hogy pornót olvasnak.

1410896344_5-piano-640.jpg

Van angolban egy kifejezés, a ‘suspension of disbelief’, leginkább talán úgy fordítanám, hogy ‘a kételkedés félretevése’. Ez mindenféle fikciós alkotásra vonatkozik, lényegében azt jelenti, hogy elfogadom az adott világ szabályait, amiket a szerző felállított. Ugyanez vonatkozik a pornóra is: pontosan tudjuk, hogy a történetnek semmi köze a valósághoz. A Szürke viszont saját bevallása szerint nem pornó, hanem egy regény, amiben mellesleg van szex. Azzal, hogy nem kategorizálja magát pornográfiaként, tudatosan nem áll be a két idézőjel közé. Ezzel a világon semmi baj nincs, lehet így dönteni szerzőként, a könyv máskülönben töredékennyire sem lett volna népszerű. Nem lehet viszont egy seggel ülni két lovon. Nem lehet egyszerre élvezni a nempornó és a pornó előnyeit; ha szerinted nem vagy pornó, nem is foglak annak kezelni.

A tanulság másfél árnyalata

Még ha nem is alakul ki a bántalmazó kapcsolat, ezeket a viselkedésmintákat tolerálhatónak, rosszabb esetben vonzónak állítja be a film, és soha senki nem említi egy fél szóval se, hogy ez, kedves Christian, minimum fenyegető, és néha még illegális is.

Az, hogy Anastasia nem csúszik bele egy sokkal rosszabb kimenetelű viszonyba, kizárólag a szerencsén múlik. Természetesen lehet ezt a kockázatot vállalni, de meg sem említeni az esetleges veszélyeket baromi felelőtlen.

A jóindulatú interpretációm szerint arról van szó, hogy Ana megenged Christiannek olyasmit is, amit másnak nem, mert rá van gerjedve. De igazából nem ezt gondolom, hiányzik ugyanis az “amit másnak nem engedne”. Nincs kimondva, nincs eljátszva, nincs semmi jele annak, hogy bármi problémája lenne Christian viselkedésével. Nem azért megy bele, mert a vonzereje miatt eltekint az aggasztó jelektől – nem is aggasztják a jelek.

1410896244_3-chuck-zlotnick_focus-features-640.jpg

Természetesen nem gondolom, hogy ha valaki megnézi ezt a filmet, akkor tönkremegy a pszichéje,  kizárólag bántalmazó kapcsolatai lesznek, vagy hogy kevésbé fogja elítélni a dolgot, mint korábban. De egy ilyen elsöprő népszerűségű sztori egész biztosan formálja a szexről, párkapcsolatokról, alávetettségről való gondolkodást, és nem lehet egy vállrándítással elintézni. Ha érdekel, nézd meg, olvasd el (amúgy ne, nagyon rossz, tényleg, nagyon), de közben gondolj bele, hogy a fájóan rosszul megírt mondatok mit jelentenek.

Pándi Julis

Szólj hozzá a Facebook oldalunkon!